onsdag 19 maj 2010

Natti natti

Det är just nu i stort sett alltid jag som lägger barnen på kvällarna. Det började när barnen skrek när Sigge skulle lägga dem och han inte mådde så bra - då tog jag över. Jag ändrade läggnings rutinerna i samma veva och började läsa böcker varje kväll. Jag uppskattade det minst lika mycket som barnen trots att vi brukar läsa samma böcker i en vecka eller två. 2-3 st brukar det bli. Ibland sjunger vi massor av olika barnsånger och jag hoppas på något sätt att det stimulerar talet lika mycket som annat. Just nu ser jag fram mot vår egen lugna stund och jag skulle inte vilja byta bort den.

Idag låg vi och pratade om färger i boken "Kråkes djur" och Angelina började ställa underbara frågor om varför lamm heter just lamm och inte får, varför små hästar heter föl och tycka att det är bra märkligt att tuppar inte lägger ägg. Dessutom undrade hon vad en höna kostar och om vi inte kan köpa en. Hon blir bara roligare och roligare att prata med. (Just idag somnade Lupita i soffan och var därför inte med i vår sagoläsning)

Inga kommentarer: